Søk
  • Jentevakta

Vi går igjen mot en sommer som mange skal tilbringe hjemme og innenfor landegrensene. Det må vi gjøre det beste ut av! Derfor har vi i Jentevakta samlet 14 tips til ting å finne på hjemme i ferien.

hva gjøre i sommerferien
Photo by Antonino Visalli on Unsplash

1. Plukke, presse og tørke blomster - Legg nyplukkede blomster mellom to avissider, og legg dem i press under noen tunge bøker. La de ligge slik og tørke noen dager. Bruk de ferdig tørkede blomstene til å lage vakre kort eller bokmerker, ved å legge blomstene på litt tykt papir, og dekke dem med kontaktpapir.


2. Bli blodgiver - En halv liter blod kan redde tre menneskeliv! Undersøk om du kan bli blodgiver i din nærmeste blodbank (sykehus). Det er frivillig og gratis å gi blod, og kan gjøres ca. fire ganger i året. Det er 18 års aldersgrense.


3. Sommerjobb - Enten du allerede har en deltidsjobb, ønsker et sommervikariat eller kan tenke deg å jobbe frivillig i sommer, finnes det masse muligheter for å arbeide hele eller deler av sommerferien. Søk på jobber du synes høres interessante ut, f.eks. sykehjem, vedlikeholdsarbeid i kommunen (plenklipping, maling osv.), resepsjonistjobb, rideleir, butikkjobb eller annet. Om du heller vil jobbe frivillig kan du f.eks. kontakte frivillighetssentralen eller dyrebeskyttelsen der du bor, bidra på kulturarrangementer (konserter, festivaler, turistaktiviteter osv.) eller lete litt på internett for å finne et frivillig verv som passer akkurat deg.


4. Skriv brev - Når var sist besteforeldrene dine fikk noe annet enn regninger og reklame i posten? Bruk litt tid på å lage et håndskrevet brev og overrask noen du er glad i.


5. Turist i egen by - Har du besøkt alle museene, festningene, turstiene, restaurantene, øyene, aktivitetsparkene, de botaniske hagene og vannene der du bor? Garantert ikke! Oppdag nærmiljøet på nytt ved å leke turist i egen by!


feminism
Photo by Vika Aleksandrova on Unsplash

6. Frigjøringsøvelse - Bruk sommeren til å utfordre problematiske idealer, press eller sider av samfunnet. Bare du vet hva som hindrer akkurat DEG i å være 100% fri, men noen eksempler på frigjøringsøvelser kan være å ikke barbere seg, å tørre å si sin mening (i vennegjengen, debattinnlegg i avisen e.l.), sole seg toppløs, eller begynne med en ny hobby.








7. Treningsmål - Finn en treningsform du liker, sett deg et mål og bruk sommeren til å jobbe mot det. Yoga, løping, klatring, svømming, zumba, sykling, styrketrening, ballidrett, orientering, aerobic, riding, topptur.. Det finnes noe for enhver smak! Dette kan gjøres både alene eller sammen med andre.


8. Friluftsliv - I Norge tilhører naturen alle. Og i løpet av to år med korona har flere og flere lært seg å ta i bruk landet vårt og alt det har å by på. Fottur, natursti, telttur og hengekøyetur har blitt veldig populært, og det er ingen tvil om at frisk luft i naturskjønne omgivelser gjør underverker for både kropp og sjel! Bruk naturen i ditt nærområde for alt den er verd. Ut på tur, aldri sur!


9. Håndarbeid - På regnværsdager kan det være godt å sitte inne og bedrive tiden med noe praktisk og kreativt. Kanskje du kan prøve deg på å strikking, hekling, sying eller maling i sommer? Eller hva med å lage såper eller lys i ulike farger, dufter og fasonger? Med et søk på internett finner du raskt ut hvordan, hvis du ikke har en slektning eller venn som kan lære bort.


frivillig arbeid
Photo by Roman Synkevych on Unsplash

10. Engasjer deg frivillig eller politisk - Hva brenner du for? Finn en organisasjon som kjemper for dine hjertesaker, eller sett deg inn i partiprogrammet til ulike politiske parti før høstens valg. Det er kult å være informert og engasjert!







11. Lag nye spillelister


12. Hageaktiviteter - Kubb, natursti, badminton, balansere på line, hesteskokasting, ballspill.. kun fantasien setter grenser. Har du ikke hage kan disse aktivitetene også fint gjennomføres i en park eller på stranda.


13. Vedlikeholdsabeid - Snekre, mal eller klipp plen hjemme hos deg selv, besteforeldre, en nabo eller andre som trenger hjelp.


buldring
Photo by yns plt on Unsplash

14. Klatring eller buldring - Besøk en klatrepark eller et klatresenter og utfordre deg selv litt. Særlig buldring er en lavterskelaktivitet man kan prøve helt uten forkunnskaper, og mange steder selger dagspass inkl. alt nødvendig utstyr. Man får brukt kroppen godt, og samtidig kjent litt på adrenalinet som kommer av å klatre høyt over bakken.




ØNSKER DERE EN RIKTIG GOD SOMMER!

KLEM FRA JENTEVAKTA.

32 visninger
  • Jentevakta


17. mai er en dag med mange og store forventninger. Til tross for at vi fortsatt befinner oss i en spesiell hverdag med tanke på Covid-19, så er det stor sannsynlighet for at man vil se glade damer og menn i bunad, folk som spiser is, drikker champagne, festglad russ og skålende vennegjenger. For mange vil denne dagen være en fin dag fylt av festligheter, men den kan også være sår og ensom for andre... Kanskje har man ingen planer? Kanskje er man usikker på hvem man skal være med? Hva man skal gå med? eller kanskje man bare gruer seg?

Hvert år er det mange som sitter med en klump i magen når 17.mai nærmer seg fordi man ikke har noen å feire med. Det er en vond følelse som kan skape usikkerhet og ensomhet, og man får ofte et inntrykk om at man er helt alene om å føle på dette. Da er det viktig å huske på at det er mange som befinner seg i samme situasjon, selv om det ikke vises på sosiale medier. Mest sannsynlig vil Instagram, Facebook og Snapchat florere av bilder og videoer som viser smilende folk i bunader, vennegjenger, skåling og samlinger. Det gir en ensidig fremstilling av dagen der alt virker perfekt, men sånn er det jo egentlig sjeldent? Jeg vil derfor fortelle deg hva Instagram-feeden din ikke viser deg på 17.mai:


  1. Uenigheter i vennegjenger. Dette skjer oftere enn man tror, men det vises ikke på sosiale medier. Noen vil et sted, andre vil et annet sted. Noen sa noe som ble tolket feil, og misforståelser oppstår. Slike hendelser kan fort prege stemningen, men folk kommer likevel til å smile foran kameraet ;)

  2. Bunader som ikke passer. Det kan være mange grunner til at bunaden eller festdrakten ikke passer. Kanskje er det lenge siden du har sydd den ut? Dette året har også vært stressende for mange. Det har vært mer stillesitting og man kan ha fått flere påkjenninger som kan ha preget kroppen. Om bunaden ikke passer, ikke vær for streng med deg selv. Det er helt naturlig at kroppen endrer seg, og det skjer med alle fra tid til annen. Du skal fortsatt spise is, pølse og kose deg med du vil ha. Det er veldig viktig. Husk: Bunaden skal passe deg, ikke omvendt.

  3. Mennesker som feirer alene. I fjor viste en undersøkelse at 1/10 planla å feire 17.mai hjemme alene. De færreste velger å dele med omverden at de ikke er sammen med andre, men det er mange flere enn man tror. Om du skal feire alene i år, så husk at du er like verdifull og flott som alle andre. Det blir bedre tider, og en dag som 17.mai påvirker ikke din egenverdi på noen som helst måte. Jeg gjentar: det er mange som kommer til å feire 17.mai alene, og du er like verdifull uansett.

  4. Kjærestepar som krangler (men som også legger ut kjærestebilde).

  5. Folk som er syke og som ikke har muligheten til å feire. God bedring <3

  6. Mennesker som må jobbe. Norge trenger fortsatt folk som jobber på nasjonaldagen. Gratulerer med dagen til dere! Så heldige vi er som har mennesker som stiller opp og gir avkall på egen feiring for å ta vare på andre eller ta ansvar for noe som må passes på.

  7. Mennesker med dårlige familierelasjoner.

  8. Mennesker som velger å feire alene grunnet hensyn til seg selv, Corona eller andre grunner.


Uansett hva du skal på 17.mai så er du et like flott og verdifullt menneske som alle andre. Om du skal feire alene og vet du kan bli ekstra sår av å se andre feire i større samlinger, så er det et godt råd å logge av sosiale medier. Du går ikke glipp av noe, og det kan være deilig å ta en pause fra alle inntrykk man får. Men, hvis du ser det likevel, så husk at ting ikke er like idyllisk som det fremstår. Nedturer, krangler, tårer og ensomhet er ikke synonymt med illusjonen om "det perfekte liv" som frontes på sosiale medier, men det er noe alle går gjennom.


Vi i Jentevakta ønsker deg en fantastisk fin dag, og ber deg om å huske på at du er mer enn bra nok som du er. Uavhengig om du har bunad, festdrakt, en invitasjon til champagnefrokost, en vennegjeng eller om du feirer alene. Gjør noe fint for deg selv, men mest av alt: vær snill og møt deg selv med selvmedfølelse.


Vi er tilbake på vakt tirsdag 18.05!


Gratulerer med dagen <3



84 visninger

Jeg var 10 år da jeg satt i sola på stranden med ei venninne, og for første gang så at jeg hadde hår på leggene. Hennes legger var nesten glatte, men mine hadde mange, lange hår.


Jeg var 11 år da jeg satt i konfirmasjon, med en hvit kjole uten ermer, og broren min utbrøt “DU HAR HÅR UNDER ARMENE”.


Jeg var 14 år da jeg innså at jeg ikke skulle ha hår på kroppen - det føltes ekkelt, urent og feil. Jeg var en jente, og jenter skulle være glatte, myke og hårløse.


Jeg var 18 år da kjæresten min spurte meg om jeg ikke kunne barbere meg litt oftere på tissen, fordi det var ekkelt når det stakk.


Jeg var 20 år da jeg begynte å studere og dra på byen med venninnene mine, og en helt vanlig ting å si var “jeg har ikke shavet så jeg kan IKKE bli med noen hjem!!”


Siden jeg var 14 har jeg barbert meg omtrent overalt. Mye fordi jeg alltid har følt at jeg måtte, på grunn av kjærester, familie eller venner. Fordi det ikke fantes et annet alternativ, fordi "alle" andre barberte seg. Det har føltes utenkelig at andre skal se at jeg, en ung kvinne, hadde kroppshår. Når man begynner å tenke over det, er det jo ganske tankevekkende? At vi etterstreber kropper som er langt fra naturlig når absolutt alle mennesker har hår på kroppen?


For en stund siden begynte jeg å kjenne at jeg faktisk var skikkelig lei. Det tar bare noen timer før håret på leggene stikker igjen eller man får nupper i bikinilinja, for ikke å snakke om hvor mange ganger jeg har skjært meg med høvelen over knærne eller anklene. Jeg har syntes det har vært kjipt og strevsomt å bruke tid på, for ikke å snakke om dyrt, og for å være helt ærlig, så gjør jeg det ikke alltid for meg selv. Så hvorfor skal jeg gjøre det da?


Før vi går videre, vil jeg gjerne fortelle deg litt om hvorfor vi egentlig begynte å barbere oss i nyere tid. I 1915 lanserte Gillette en barberhøvel til kvinner. Reklamen til høvelen handlet blant annet om at dersom man hadde “stygg, synlig og uønsket hårvekst”, ville man ende opp uelsket. Og det var det jo ingen som ønsket. Dermed ble grunnlaget lagt for at kvinner som ville være mulige å elske, måtte være uten hår på kroppen.


Fjerning av håret i underlivet kom noen år senere, på 80- 90-tallet. Blant annet pornoens inntog viste at kvinner skulle være glattbarbert, trolig for å kunne se mest mulig. Siden den gang har såkalt “brazilian” vært vanlig, der jenter og kvinner har fjernet absolutt alt av kjønnshår. I 2018 meldte motebladet Vogue om at man nå kunne spare ut busken. I januar 2019 skrev minmote om jenter som slo et slag for kvinnelig kroppshår og lot håret gro. Nrk har tidligere skrevet en artikkel om at det å spare ut kroppshåret har blitt en mottrend. Det er selvfølgelig utrolig bra at vi snakker om og prøver å normalisere kroppshår, men hva om vi bare slutter å la populærkulturen og andre enn oss selv bestemme og mene noe om hva vi skal gjøre med våre egne kropper?


Barberer vi oss kun for andres blikk og fortjeneste? Gillette tjener gode penger på kvinners usikkerhet rundt eget kroppshår, og pornoen er i stor grad laget for menns blikk. Visste du at Gillette er en av verdens mest innflytelsesrike merkevarer, blant annet foran Adidas?

Barberhøvelmerkene tjener godt på at mange føler og tror at de MÅ barbere seg.


Vet du - det er faktisk helt vanlig å ha hår både på leggene, lårene, tærne, føttene, utenfor bikinilinja, på armene, i og på rompa og overalt på resten av kroppen! De eneste stedene vi faktisk ikke har noe hår, er inni hendene og under føttene. Håret på kroppen vår har viktige funksjoner. Håret på tissen holder på lukt fra underlivet, og det hjelper blant annet mot friksjon eller gnissing slik at det blir vanskeligere for bakterier å komme inn. Visste du forresten at håret vi har under armene, skiller ut noe som kalles feromoner? Feromoner gjør at man blir tiltrekkende for andre.


Ina Luna Gundersen (@Inalunaa på instagram) har sluttet helt med å barbere seg. Hun jobber for å normalisere kroppshår hos kvinner i like stor grad som det er akseptert på menn. Hun forteller i et intervju med p3 at hun følte at hun måtte barbere seg, frem til hun så en modell på instagram med kroppshår. Nå deler hun innhold på instagram og tiktok der du også kan se kroppshåret hennes, og på grunn av dette opplever hun å få grovt hetsende kommentarer.


Når kvinners kroppshår vekker SÅ mye engasjement, koker det bare ned til at vi fortsatt ikke har full råderett over vår egen kropp. Vi i Jentevakta brenner for at alle skal få gjøre det de vil med sin egen kropp, uansett hvilket kjønn man identifiserer seg som. Om det så gjelder kroppshår, klær, sminke eller helt andre ting, er det opp til hver enkelt hvordan man vil se ut og være.


Vi vil derfor oppfordre deg til å kjenne etter - barberer du deg for deg selv, eller for andre? Kjenn etter, og gå våren og sommeren i møte med DIN kropp slik som det kjennes best ut for DEG <3 Uansett om du barberer alt, litt eller ingenting, så er du bra nok akkurat som du er.


Klem fra oss i Jentevakta



Kilder:

Artikkel fra klikk.no , Artikkel fra minmote , Artikkel fra nrk , Artikkel fra p3 , Artikkel fra vogue, Hvorfor har vi hår på kroppen , Sex og samfunn - intimbarbering , Store medisinske leksikon - hårtyper

93 visninger
1
2