Søk
  • Jentevakta

Gledelig valentinsdag, og gratulerer med morsdagen til alle mødre der ute!


Dager som i dag er jo ofte fylt av glede og kjærlighet, men for mange kan slike dager forsterke vonde følelser. Mange føler seg kanskje ekstra ensomme på dager som i dag, og alt som er vondt blir litt ekstra vanskelig når hele verden ser ut til å ha det fint. Det faktum at vi fremdeles står midt oppi en krevende pandemi, gjør heller ikke ting noe særlig lettere.


Derfor ønsker vi i Jentevakta å minne alle unge mennesker om at vi er her for dere alle.


"Men vent, kan jeg snakke med dere selv om jeg ikke er jente?"


Svaret er JA! Jentevakta er for alle! Navnet vårt kan være litt misvisende, og det tar vi selvkritikk for. For ordens skyld: Vi heter Jentevakta på bakgrunn av hvem som sitter på vår side av skjermen, ikke deres. Vi er en organisasjon bestående av unge kvinner som er her for å hjelpe, lytte, gi råd og støtte.


Alle unge mennesker er hjertelig velkomne til å snakke med oss, uavhengig av kjønnsidentitet, legning, kulturell bakgrunn eller livssyn! Så om du har noe på hjertet, trenger råd, tips eller bare noen å snakke med, så er vi her for deg - uansett om du er en han, hen, hun, litt av alt, noe i midten, eller hverken eller. For oss er det særlig viktig å tilby en trygg, fordomsfri og støttende arena for alle, nettopp fordi vi vet at


♥ Transpersoner er mer utsatt for hatkriminalitet, vold, overgrep og hets enn andre grupper på verdensbasis. Transfobi et utbredt problem i verden, og i Norge, og selvmordsstatistikken er farlig høy blant transpersoner.

♥ Selvmordsstatistikk viser også at flere gutter enn jenter tar sitt eget liv, samtidig som langt færre gutter får diagnosen angst eller depresjon.

♥ Rasisme, fremmedfrykt og hets er fremdeles et stort samfunnsproblem, også her i Norge.


... og mye, mye mer.


Vi ser dere. Vi hører dere. Og vi står med dere. Vår hjertesak er at alle, uavhengig av identitet, bakgrunn og kultur har rett til trygghet, støtte, inkludering og respekt. Vi er en interseksjonell feministisk organisasjon som er her for alle. Vi tar selvkritikk for at vi ikke alltid har vært flink nok til å tydeliggjøre dette nok i vår markedsføring tidligere. Dette er noe vi aktivt jobber med å endre og forbedre i tiden framover. Vi har også dyp forståelse for at Jentevakta kanskje ikke er rett hjelpeorganisasjon for alle selv om vi er åpen for alle, og da vil vi gjerne hjelpe deg å finne organisasjonen eller støtteaparatet du trenger! Du kan finne en liste med andre relevante hjelpeorganisasjoner her, blant annet større organisasjoner som har lengre åpningstider enn oss.


Vi håper at alle tar vare på seg selv, og at dere ikke nøler med å ta kontakt med oss dersom det er noe. Husk at du er verdifull og mer en god nok akkurat som du er. Gledelig valentinsdag! ♥



Kilder: Mental Helse Ungdom, Planned Parenthood, Foreningen FRI, Amnesty International Norge

198 visninger
  • Jentevakta

Godt nyttår fra alle oss i Jentevakta! Vi håper du hadde en fin romjul og nyttårsaften til tross for restriksjoner og annerledes feiring enn man muligens hadde håpet og ønsket. Kanskje har jula og tradisjoner du normalt sett har ikke vært som før, men kanskje har du også funnet nye måter å være nær venner og familie på? Året som var har vært både utfordrende og vanskelig å tilpasse seg. Med meninger og råd overalt er det slitsomt å vite hva man skal forholde seg til, det har hvert fall jeg tenkt mange ganger. Vi er fortsatt i en tid hvor det er vanskelig å tilpasse seg alle anbefalingene og restriksjonene som kommer og går, noe som kanskje gjør det ekstra vanskelig å ivareta eller skape gode vaner for seg selv. Hvorfor skal man for eksempel ha en god døgnrytme når man bare skal være hjemme og ha digital undervisning eller hjemmekontor uansett?


Jo, det skal jeg fortelle deg! Visste du at rutiner og gode vaner er forebygger god psykisk helse? Du har kanskje hørt at det er viktig å bevege seg, spise sunt og sove nok i hverdagen. Jeg skal fortelle deg litt ekstra om søvn og hvorfor akkurat det er viktig for deg. Det har seg nemlig sånn at søvn har en ganske viktig funksjon for mange forskjellige ting du kanskje ikke har tenkt på før. Men ta det med ro, jeg skal fortelle deg mer om akkurat det snart.


Når man sover er man i en tilstand hvor kroppen er i dyp hvile. Derfor er nok søvn, og god søvn, viktigere enn man tror. Søvn er viktig for at vi skal overleve og fungere godt hver dag. Vi er alle litt forskjellige når det gjelder hvor mye søvn vi trenger, om vi liker å sove lenge eller ikke. Men det som er felles for alle er at kroppen er helt avhengig av søvn for at kroppen funksjoner skal være på topp. Når du sover jobber både kroppen og hjernen med å reparere og vedlikeholde seg selv. Det betyr at hvis du får for lite søvn får kroppen og hjernen mindre tid til dette arbeidet.


God søvn styrker immunforsvaret, øker produksjon av veksthormoner og er viktig for læring. Selv om du sover jobber hjernen og kroppen med å prosessere alt du har lært, derfor er det viktig med nok søvn når man for eksempel driver med idrett eller går på skolen. Tenk så kult det er at hjernen faktisk hjelper til med å lære og lagre ting du har lært mens du sover! Det betyr at du kan sove med ekstra god samvittighet før en prøve, eksamen eller en viktig kamp <3


Det er helt normalt at man til tider får mer eller mindre søvn enn vanlig, de aller fleste har flere perioder i livet sitt hvor søvnen er litt annerledes enn til vanlig. Kanskje har du en hektisk periode med ekstra mye å tenke på og bruker litt lengre tid på å sovne. Eller kanskje har du første dag på ny jobb og våkner oftere enn vanlig i løpet av natta fordi du er redd for å forsove deg. Dette er helt vanlig og ikke farlig, det betyr bare at kroppen er litt ekstra spent på hva som skjer og blir mer ivrig enn vanlig! Men hva skjer hvis du får for lite søvn over tid? På kort sikt kan du bli fortere irritert og mer ustabil følelsesmessig. Oppmerksomhet og konsentrasjon kan påvirkes, noe som betyr at det kan gå utover prestasjoner på skole eller jobb. Hvis man får for lite søvn over lengre tid kan du oppleve stress, utbrenthet, atferdsvansker, kronisk hukommelsestap, sosiale problemer, emosjonelle problemer og psykisk ustabilitet. Du blir også mer utsatt for infeksjoner og andre sykdommer. Som du ser er søvn veldig viktig for din fysiske og psykiske helse.


Tips til gode søvnvaner:

  • Stå opp og legg deg til samme tid hverdag. Unngå soving på dagtid som varer lenger enn 20 minutter.

  • Vær i regelmessig fysisk aktivitet, men unngå tunge treningsøkter rett før leggetid.

  • Faste rutiner gjennom kvelden som fører til at man roer seg ned og reduserer stress kan være lurt. Det kan være rolig musikk, avspenningsøvelser, rolig massasje eller et fotbad.

  • Få dagslys i løpet av dagen.

  • Ha det kjølig, mørket og rolig på rommet. Bruk mindre skjerm før leggetid, gjerne med mindre lysstyrke.

  • Bruk sengen kun til søvn. Ligger man i sengen uten å sove bør du stå opp og gjøre noe annet til du er trøtt igjen. Bruker du mye tid i sengen på tanker som kverner i hodet kan det være lurt å for eksempel skrive ned disse og sette av tid til de en annen tid i løpet av dagen.

  • Reduser inntak av kaffe, cola eller andre koffeinholdige drikker før legge tid. Ikke spis store måltider før du legger deg, men ikke legg deg sulten.

  • Det er lettere å sovne hvis du føler deg trøtt. Ikke utsett å sove når du kjenner at du er trøtt. Det du eventuelt holder på med kan mest sannsynlig gjennomføres dagen etter.

  • Unngå regelmessig bruk av sovemidler. Sovemidler løser ikke søvnvanskene dine.


Jeg har forståelse for at det er ekstra vanskelig med gode rutiner og vaner rett etter en lang juleferie. Spesielt i en tid med restriksjoner, hjemmeskole, hjemmekontor og lite annet som skjer i hverdagen. Det er tross alt veldig behagelig under dyna i «bare 10 minutter til» som både du og jeg vet ofte blir litt lenger enn 10 minutter likevel. Nok søvn, god søvn og gode søvnvaner er kjempeviktig for at du skal fungere som du skal og for at du skal ha det best mulig. Syns du det er vanskelig så vit at det er mange andre som tenker akkurat det samme som deg.


Lurer du på mer om søvn og vil ha flere tips? Du kan prate med helsesykepleier på skolen din, på Helsestasjon for ungdom eller du kan prate med fastlegen din. Vi i Jentevakta er også her for deg gjennom tykt og tynt, ingen problemer er for store eller små til å deles <3


- Ønsker deg en god dag og en enda bedre nattesøvn <3



13 visninger
  • Jentevakta

«I disse tider», en sammensetning av ord jeg skjønner at mange er utrolig lei av. I disse koronatider hvor vi ikke får holde rundt hverandre, i disse tider vi ikke lenger klemmer, i disse tider hvor mange sitter alene, i disse tider som våre bevegelser blir begrenset av restriksjoner og anbefalinger. Denne situasjonen fører til at vi går inn i en helt spesiell juletid. Jul er en høytid som mange har en forventning til, men som mange også gruer seg til. Hele 19 prosent oppgir at man opplevd ensomhet i julen, viser en undersøkelse gjennomført av Unicef. Julen oppleves som en tid hvor man skal ha det hyggelig i fellesskap med andre, og en tid for å se igjen nære og kjære. Det blir kanskje ikke helt sånn i år, og det er lov å syntes at det er trist. Det kan være vanskelig å takle ensomhet i perioder som oppleves som en arena for felleskap og glede. Det er også viktig å huske at ensomhet kan ramme alle aldersgrupper, og mange mennesker kjenner på dette, både i forbindelse med julefeiring og som en effekt av koronaepidemien.


Men i disse tider tar vi også vare på de rundt oss, i disse tider gjør vi en innsats for alle samfunnet vårt og i disse tider viser at vi bryr oss på en helt ny måte! Nettopp derfor er jeg ikke så lei av den sammensetningen likevel. Men jeg skjønner at mange lurer veldig på hvordan denne korona-julen blir. Og ikke minst hvordan kan vi ta grep, for å passe på at så mange som mulig får en fin jul, som ikke er preget av ensomhet. Igjennom hele korona perioden har vi vært flinke til å tenke nytt, og det stilles det også krav til denne julen.


Dersom du ikke har noen å feire jul med i år vil jeg råde deg til å prøve å snakke med noen, og spørre om du kan tilbringe julen sammen med dem. Ingen ønsker at noen skal føle seg ensomme eller være alene i julen. Årets situasjon fører til at mange skal ferie med sin kjernefamilie, kanskje det åpner for at man kan ta inn en til i selskapet. Den beste løsningen er som oftest å snakke om det, og prøve å finne noen å tilbringe tiden sammen med. Kanskje man får plass i noens lille kohort, med en meter og antibac flasken fint plassert nedsiden av julematen. Det kan være vanskelig å ta dette initiativet, men jeg vil oppmuntre alle i denne situasjonen til å tørre å spørre, og tørre å ta det første steget. Dersom omstendighetene fører til at det ikke passer for de første du hører med, kanskje de kan hjelpe deg med å finne noen andre som har mulighet. Eller kanskje det er du har plass til en ekstra rundt bordet i år?


Til tross for at mange offentlige arrangementer som julekonserter, julemarkeder, forestillinger og andre samlinger er avlyst, kan det være mulighet for å steame disse live. Det blir jo ikke helt det samme, men dette kan skape en følelse av julestemning og normalitet. Sjekk ut på facebook, google eller i ditt nærmiljø om det arrangeres noe digitalt. Visitoslo har omtalt et digitalt julemarked som kan nytes fra egen stue, som er en fin og trygg måte å kunne støtte lokale håndverkere og aktører. Jentevakta har også en adventskalender på instragram, her legger vi ut konkurranser igjennom hele desember. Disse konkurransene er det lav terskel for å bli med på!


Et annet grep for å bli mindre ensom selv, kan være å hjelpe andre til å føle seg mindre alene. Vi vet sjeldent om de rundt oss føler seg alene, men det skal ikke mer til enn å ringe en venn for å glede dem! Jeg hørte nylig på podcasten «Topp 3 med Mads Hansen og Rasmus Wold». Denne episoden handlet om topp 3 kalendere, hvor de foreslo kalender idéen «call-ender», som gikk ut på å ringe en ny person hver dag i desember. En kalender jeg tenkte å anvende selv! En billig løsning som kan glede andre, men som også kan føre til mindre ensomhet for den som ringer. Rett og slett en vinn-vinn-situasjon. En annen fin ting å unne seg selv å gjøre noe hyggelig. Sett av tid til å gå deg en tur, male, bake julekaker, dra på kafé eller andre aktiviteter du liker. Bryt opp hverdagen med noe koselig, nytt eller gøy. Selv om man gjør disse tingene alene kan det være en fin måte å skifte fokus, og få tankene bort fra det som er vondt eller vanskelig.


Helt til slutt vil jeg råde deg å snakke med noen om hvordan du føler deg en desember kveld, hvis du føler deg litt ensom, litt alene og forlatt. Uansett hva du tenker på skal du ikke måtte bære på det alene. Det kan være godt å lufte tankene til en venn, et familiemedlem, en viktig person i ditt liv, eller en hjelpetjeneste som Jentevakta. Jentevakta er her for både store og små problemer, hva enn du kunne tenkt deg å snakke om. Dersom du skulle trenge noen å prate med utenfor våre åpningstider se gjerne på siden «andre hjelpetjenester», hvor det er listet opp andre man også kan ta kontakt med.


Til tross for at dette er en rar periode, så blir det jo jul! Og jeg tror at jul «i disse tider» kan bli riktig så fin. Men det krever at vi prøver så godt vi kan på å ta vare på hverandre, de rundt oss og ikke minst oss selv. Du gjør ditt beste, og ingen kan be om noe mer enn det. God jul og godt nyttår fra Jentevakta!




13 visninger
1
2