Søk
  • Jentevakta

14 ting å gjøre hjemme i sommerferien

Vi går igjen mot en sommer som mange skal tilbringe hjemme og innenfor landegrensene. Det må vi gjøre det beste ut av! Derfor har vi i Jentevakta samlet 14 tips til ting å finne på hjemme i ferien.

hva gjøre i sommerferien
Photo by Antonino Visalli on Unsplash

1. Plukke, presse og tørke blomster - Legg nyplukkede blomster mellom to avissider, og legg dem i press under noen tunge bøker. La de ligge slik og tørke noen dager. Bruk de ferdig tørkede blomstene til å lage vakre kort eller bokmerker, ved å legge blomstene på litt tykt papir, og dekke dem med kontaktpapir.


2. Bli blodgiver - En halv liter blod kan redde tre menneskeliv! Undersøk om du kan bli blodgiver i din nærmeste blodbank (sykehus). Det er frivillig og gratis å gi blod, og kan gjøres ca. fire ganger i året. Det er 18 års aldersgrense.


3. Sommerjobb - Enten du allerede har en deltidsjobb, ønsker et sommervikariat eller kan tenke deg å jobbe frivillig i sommer, finnes det masse muligheter for å arbeide hele eller deler av sommerferien. Søk på jobber du synes høres interessante ut, f.eks. sykehjem, vedlikeholdsarbeid i kommunen (plenklipping, maling osv.), resepsjonistjobb, rideleir, butikkjobb eller annet. Om du heller vil jobbe frivillig kan du f.eks. kontakte frivillighetssentralen eller dyrebeskyttelsen der du bor, bidra på kulturarrangementer (konserter, festivaler, turistaktiviteter osv.) eller lete litt på internett for å finne et frivillig verv som passer akkurat deg.


4. Skriv brev - Når var sist besteforeldrene dine fikk noe annet enn regninger og reklame i posten? Bruk litt tid på å lage et håndskrevet brev og overrask noen du er glad i.


5. Turist i egen by - Har du besøkt alle museene, festningene, turstiene, restaurantene, øyene, aktivitetsparkene, de botaniske hagene og vannene der du bor? Garantert ikke! Oppdag nærmiljøet på nytt ved å leke turist i egen by!


feminism
Photo by Vika Aleksandrova on Unsplash

6. Frigjøringsøvelse - Bruk sommeren til å utfordre problematiske idealer, press eller sider av samfunnet. Bare du vet hva som hindrer akkurat DEG i å være 100% fri, men noen eksempler på frigjøringsøvelser kan være å ikke barbere seg, å tørre å si sin mening (i vennegjengen, debattinnlegg i avisen e.l.), sole seg toppløs, eller begynne med en ny hobby.








7. Treningsmål - Finn en treningsform du liker, sett deg et mål og bruk sommeren til å jobbe mot det. Yoga, løping, klatring, svømming, zumba, sykling, styrketrening, ballidrett, orientering, aerobic, riding, topptur.. Det finnes noe for enhver smak! Dette kan gjøres både alene eller sammen med andre.


8. Friluftsliv - I Norge tilhører naturen alle. Og i løpet av to år med korona har flere og flere lært seg å ta i bruk landet vårt og alt det har å by på. Fottur, natursti, telttur og hengekøyetur har blitt veldig populært, og det er ingen tvil om at frisk luft i naturskjønne omgivelser gjør underverker for både kropp og sjel! Bruk naturen i ditt nærområde for alt den er verd. Ut på tur, aldri sur!


9. Håndarbeid - På regnværsdager kan det være godt å sitte inne og bedrive tiden med noe praktisk og kreativt. Kanskje du kan prøve deg på å strikking, hekling, sying eller maling i sommer? Eller hva med å lage såper eller lys i ulike farger, dufter og fasonger? Med et søk på internett finner du raskt ut hvordan, hvis du ikke har en slektning eller venn som kan lære bort.


frivillig arbeid
Photo by Roman Synkevych on Unsplash

10. Engasjer deg frivillig eller politisk - Hva brenner du for? Finn en organisasjon som kjemper for dine hjertesaker, eller sett deg inn i partiprogrammet til ulike politiske parti før høstens valg. Det er kult å være informert og engasjert!







11. Lag nye spillelister


12. Hageaktiviteter - Kubb, natursti, badminton, balansere på line, hesteskokasting, ballspill.. kun fantasien setter grenser. Har du ikke hage kan disse aktivitetene også fint gjennomføres i en park eller på stranda.


13. Vedlikeholdsabeid - Snekre, mal eller klipp plen hjemme hos deg selv, besteforeldre, en nabo eller andre som trenger hjelp.


buldring
Photo by yns plt on Unsplash

14. Klatring eller buldring - Besøk en klatrepark eller et klatresenter og utfordre deg selv litt. Særlig buldring er en lavterskelaktivitet man kan prøve helt uten forkunnskaper, og mange steder selger dagspass inkl. alt nødvendig utstyr. Man får brukt kroppen godt, og samtidig kjent litt på adrenalinet som kommer av å klatre høyt over bakken.




ØNSKER DERE EN RIKTIG GOD SOMMER!

KLEM FRA JENTEVAKTA.

37 visninger