Søk
  • Jentevakta

Gruer du deg til jul?



«Nå er det snart jul» står det over alt på sosiale medier. Julen er en tid på året der mange framstår som glade og fulle av forventninger. Nye og gamle familie tradisjoner vises fram og blir snakket om. Grunnet pandemisituasjonen, framstår det også i år som om det er lov å pynte og kose seg med julebrus og pepperkaker ekstra tidlig.


Det er dessverre ikke slik for alle. For mange er også julen en vanskelig tid, hvor man føler seg ekstra sårbare. Det kan være pårørende som forbinder julen med noe vondt, det kan være de som ikke har noen å feire julen sammen med, eller det kan være de som ikke klarer å møte kravene og forventningene som er satt i samfunnet – det er mange fler enn vi tror!


Dersom man ikke står i den situasjonen selv er det vanskelig å kjenne seg igjen og det kan virke umulig å forholde seg til at andre gruer seg til den tiden man selv gleder seg til. Det vil ikke være et fasitsvar på hvordan man kan gjøre julen bedre for den som gruer seg, men det er viktig å huske hva julen egentlig handler om: et lyspunkt i mørket.


Her kommer noen tips til deg som synes dette er en litt stressende høytid:

1. Oppsøk kontakt – Du taper ingenting på å spørre, og det er ingen skam å oppsøke noen å feire jul med. Mange føler på dette, men for de fleste hjelper det å oppsøke noen å snakke med eller tilbringe litt tid sammen med i jula.

2. Ta kontroll på egne forventninger – Vær raus med deg selv, senk forventningene til deg selv og møt deg selv som du ville gjort med en god venn som har det vanskelig. Ta godt vare på deg selv og andre.

3. Begrens bruken av sosiale medier – Alt du ser på sosiale medier er ikke sant. Et bilde forteller ikke hvordan vedkommende har det i virkeligheten.

4. Finn andre arrangementer – I lokal samfunnet er det alltid et arrangement som kan deltas på. Bli kjent med nye og kanskje noen er i den samme situasjonen som deg?


Her kommer også noen tips til deg som ønsker å glede noen andre:

1. Del gode tanker du tenker om andre med de det gjelder

2. Inkluder noen du vet har det ensomt eller har det litt vanskelig

3. Møt mennesker med et ønske om å skape gode minner – prioriter og senk forventninger


Uansett om du er den som gruer deg eller den som gleder deg til jul – Ikke glem å nyte høytiden. Du gjør ditt beste, og ingen kan be om noe mer enn det.

Be om hjelp og snakk med andre.


God jul og godt nyttår fra Jentevakta!



24 visninger

Siste innlegg

Se alle

Mai er en måned som kan oppleves som stressende for mange personer. Det kan gjelde blant annet 17. mai feiring, eksamener eller bare endringer i livet. Mange føler kanskje på mye press rundt eksamen o