Søk
  • Jentevakta

Har du følt på drikkepress?

Nå har det akkurat vært oppstart ved universiteter rundt om i landet med fadderuker som har vart i både en og to uker. I disse fadderukene er målet å bli kjent med faddere og medstudenter, og ofte innebærer dette at man blir kjent på fest med alkohol. Da er det vanlig at mange kan føle på et drikkepress.


Ofte når man gjør noe sosialt på kvelder og spesielt i helger er det forbundet med at man skal drikke alkohol. Dersom man ikke drikker alkohol kan man føle at man er utenfor fellesskapet, og man kan synes at det er ubehagelig å si at man ikke ønsker å drikke alkohol på grunn av dette. Ofte hører man at ”nei, kom igjen a’, drikk alkohol”, eller at man ”ødelegger stemninga” dersom man ikke drikker alkohol. Man kan derfor føle at andre prøver å overtale deg til å drikke, og det kan føles tøft og kjipt for mange. Frykten for å bli sett på som en festbrems eller å være kjedelig er stor.


rustelefonen.no/drikkepress/ finnes det noen generelle råd for deg som opplever drikkepress, og vi har med utgangspunkt i disse formulert noen råd til dere som føler på drikkepress:


- Tenk gjennom hva du vil svare når andre vil ha deg med på å drikke. For eksempel: ”Jeg har ikke noe behov for å drikke alkohol, jeg har det like gøy uten”.


- Dans, eller gå rundt og snakk med forskjellige folk. Selv om du velger å ikke drikke alkohol betyr ikke det at du trenger å holde deg utenfor eller isolere deg.


- Ha med deg egen drikke, da er sjansen mindre for at du blir tilbudt alkohol. Om du er ute, kjøp noe å drikke, selv om det ikke er alkohol.


- Det finnes organisasjoner for ungdom som ikke drikker, kanskje du vil ta kontakt med noen av disse? Og kanskje du får nye venner der som heller ikke vil drikke alkohol.


- Kanskje de som utøver drikkepress ikke er bevisst på hvordan du opplever det eller tenker over at de bidrar til drikkepress? Dersom du er komfortabel med det, kan du fortelle at du synes det er ubehagelig. - Prøv å foreslå noe sosialt som ikke innebærer alkohol, for eksempel å invitere til kveldsmat i stedet for vorspiel, eller foreslå filmkveld.


Jeg håper dere får bruk for et eller flere av rådene ovenfor. Det finnes enda flere råd på rustelefonen.no/drikkepress. Husk også at du kan ringe Rustelefonen anonymt på tlf. 915 08 588, eller chatte anonymt på www.rustelefonen.no.


Ønsker dere en kjempefin dag videre <3

27 visninger