Søk
  • Jentevakta

Når høsten kommer og mørket faller på

8 tips for å unngå at høsten, mørket og det dårlige været tar over hverdagen din

Foto: Unsplash


Høsten er en tid hvor det gjerne skjer mange endringer på en gang. Ved tidlig høst begynner man kanskje på en ny skole, skal ha nye fag, møter nye folk og får nye venner. Været skifter, og slår om fra deilig varm sol og mild bris, til mørke skyer, regn og vind som sender deg flyvende bortover gaten. Misforstå meg rett, jeg liker egentlig høsten. Trærne skifter farge, hele naturen dekoreres i nyanser av oransje, gult, rødt og brunt, og jeg kan endelig finne fram både strikkagensere og lange kåper. Det lanseres nye program på TV, seriene mine kommer med flere sesonger og ikke minst slipper flere artister ny musikk.


Høsten er en tid for både positiver og negativer, slik som egentlig hele resten av året også er - men om høsten, og særlig mot vinteren, så skjer det noe med ganske mange av oss. Når vi snur klokka én time tilbake og ser sola mindre og mindre for hver dag som går, da skjer det noe med oss. Det blir mørkere om morgenene, og dermed også vanskeligere å komme seg opp av senga. På vei til skolen er det nærmest like mørkt som da du la deg, og det gjør noe med humøret.

Hvis du er en som merker at ting blir litt tyngre når høsten kommer og mørket faller på, da vil jeg du skal lese videre – for jeg har noen tips til deg!


1. Oppsøk dagslys når du kan

Mørket kan påvirke både kropp og sinn, og lys og mørke er med på å regulere døgnrytmen din. Når dagene blir mørkere kan det påvirke døgnrytmen og gjøre deg trøttere enn om sommeren. Gå en tur ut når det fremdeles er dagslys, i en pause, fritime eller ellers i løpet av dagen, så får du både lys og frisk luft. To fluer i en smekk!


2. Vær med mennesker som gir deg energi

Vær sosial med familie og venner, finn på noe gøy og le sammen. Det å sitte alene inne hvis dagen allerede har vært tung, hjelper lite. Ved å finne på noe med folk du er glad i vil du mest sannsynlig komme i bedre humør og føle deg mer opplagt, og det kan være med på å motvirke trøtthet.


3. Gi deg selv pauser og sett av tid til noe du synes er gøy

Det kan hende du har mye lekser å gjøre eller mange prøver/eksamener å øve til i løpet av høsten, men det er viktig at du gir deg selv pauser. Hjelp deg selv til en litt bedre hverdag ved å sette av tid til å høre på musikk, se på serie, lese en bok, gå på kino elle gjøre noe annet som gjør deg glad.


4. Fysisk aktivitet

Når det blir mørkere og kaldere frister det kanskje ikke like mye å gå ut døren for å dra på trening, men fysisk aktivitet kan være med på å gjøre deg både mer opplagt og i bedre humør. Du trenger ikke pushe deg selv alt for hardt, men en gåtur, en liten økt på treningssenter eller en fotballtrening med laget kan gjøre deg godt. Gjør en avtale med en venn, så blir terskelen for å holde seg hjemme høyere.


5. Etabler en god døgnrytme

Prøv å ikke legg deg for sent og prøv å stå opp til cirka samme tid hver morgen, selv når du ikke har noe spesielt å gjøre. Sover du for lite eller for dårlig, kan det gå ut over konsentrasjon og humør.


6. Sørg for å få i deg nok og riktig mat

Et godt kosthold og regelmessige måltider er viktig for å holde kroppen i gang, blant annet for stabilt blodsukker, men også for å opprettholde konsentrasjon, prestasjon, helse og velvære. Det er viktig at man ikke går rundt og er sulten, og at man også passer på å få i seg både frukt og grønnsaker.


7. Fokuser på én ting av gangen

Hvis du har mye skolearbeid som må gjøres, er det viktig at du ikke prøver å gape over alt med en gang. Sett deg delmål for hva du ønsker å bli ferdig med først, kanskje prioriter det som har tidligst frist, gi deg selv et tidsrom hvor du fokuserer på å gjøre mest mulig, før du gir deg selv en velfortjent pause.


8. Snakk med noen hvis det blir for tungt

Sist, men absolutt ikke minst; kommunikasjon! Hvis du kjenner at hverdagen blir tung eller dyster, er det viktig at du snakker med noen du er glad i eller føler deg trygg på. Du er nok helt sikkert ikke alene om å kjenne at vinterhalvåret kan være tungt, og kanskje kan dere hjelpe hverandre til å få det bedre. Vi i Jentevakta er også her for deg hvis du trenger noen å prate med!




Kilder:

https://utforsksinnet.no/hosten-arets-sondag-takle-hostdepresjon/

https://www.byas.no/aktuelt/i/g7jer1/sliter-hoestmoerket-paa-humoeret











33 visninger