Søk
  • Jentevakta

Stress - hvordan håndtere dette?

Mai er en måned som kan oppleves som stressende for mange personer. Det kan gjelde blant annet 17. mai feiring, eksamener eller bare endringer i livet. Mange føler kanskje på mye press rundt eksamen og må prøve å få de beste karakterene. Andre stresser kanskje over 17. mai-feiringen og hva man skal gjøre, eller at man er ferdig med skolen og skal starte på et nytt kapittel i livet sitt. Det kan også være at du er stresset over andre ting eller kanskje flere av de tingene som er nevnt ovenfor.


I tillegg til å føle på stress er det også mange som føler seg redd, engstelig, ensom og opplever ting som skummelt. For det kan være skummelt å ikke vite hva man skal gjøre på 17. mai. Det kan være skummelt å ha eksamen og det kan være skummelt å gi slipp på de gamle trygge omgivelsene sine for å starte på et nytt kapittel i livet sitt. Det viktigste du trenger å vite er at du ikke er alene!


Du er ikke alene med å stresse eller synes ting er skummelt! Det er mange andre som er i akkurat samme situasjon som deg. Dersom du føler at du har overveldende mange tanker, så kan det hjelpe å lage en liste over det man skal gjøre. Det kan hjelpe deg å sortere tankene dine, og få en bedre oversikt. I tillegg er det deilig å kunne stryke eller krysse av de tingene man får gjort. I tillegg kan det være lurt at du senker forventingene dine, for mye av det stresset og presset kommer ofte av deg selv, og at du gjerne vil gjøre det best mulig. Noe som også er litt viktig å huske på, og som kan være litt utfordrende og skummelt for mange, er å tørre å gå litt ut av komfortsonen. Vi har alle vært i den situasjonen der vi kanskje må tørre å spørre andre om de har lyst til å finne på noe eller bare tørre å ta en sjanse på å prøve noe nytt. Vi kommer ingen vei uten å ta noen sjanser. Ofte går det veldig fint og det er mange som blir veldig glad av å bli invitert med på f. eks. noe sosialt. Det at du går litt ut av komfortsonen kan altså hjelpe mange andre.

Til slutt vil jeg bare komme med noen tips til hva man kan gjøre for å redusere stress, siden mai er kjent for å være en litt stressende måned.


Fysisk aktivitet

Enten ta deg en tur på treningssenteret eller ta deg en tur ut for å få litt frisk luft. Begge deler kan hjelpe når man føler seg litt stresset, og det er en fin måte å koble av. Andre ting du kan gjøre er å dra å klatre, svømme, danse, jogge, bowling, padle, minigolf osv. Det finnes altså mange muligheter for å komme seg litt ut og bort fra de stressende tankene sine og bare ha det artig!


Podkast, lydbok eller musikk

Sett deg ned og hør på en god podkast eller lydbok for å få tankene over på noe annet. Eller du kan bli fanget i noe god musikk som kan hjelpe deg til å tenke på noe annet. Syng eventuelt med til dine favorittsanger og lev deg inn i musikken.


Dra på dyrebesøk

For å redusere stress kan det ofte hjelpe å være sammen med et dyr. Enten om det er en hund, katt, kanin, marsvin, hest, hamster, gris osv., så kan det hjelpe deg med å roe nervene dersom du er nervøs eller stresset for noe. Uansett er jo dyr så søte og koselige.


Sett av tid til venner og familie

Selv om du føler deg stresset og ikke føler du har tid til å møte venner og familie, så kan det hjelpe og ta seg tid til dem. Enten bare sette av en time eller ta en kaffe med noen venner. Det kan ofte være deilig å få pratet med noen om hva man har på hjertet, eller bare for å få bedre oversikt over tankene sine. Det å prate med noen kan ofte hjelpe deg til å redusere stress, og kanskje ting blir litt mindre skummelt hvis det er noe man gruer seg til.


Brettspill, gaming og telefontid

Spill er ofte veldig artig og kan være sosialt enten om du spiller på PC, PlayStation, brettspill, telefonen eller andre plattformer. Ta deg tid til å koble litt av for å gjøre noe du syns er artig. Inviter venner over til en spillekveld eller sett av 30 min for å eventuelt spille eller bare slappe av med litt TikTok på telefonen. Det kan være lurt å bestemme seg for når det er telefontid/gametid og når det er jobbetid, siden vi alle har vært i den situasjonen der man bare skulle ligge på TikTok i 10 min og plutselig har det gått 1 time… Hehe.


Få fram dine kreative sider

For å få tankene bort fra stress kan det være deilig å bare få fram dine kreative sider. Sett deg ned og spill et instrument, ta fram tegneboken din eller bak noe godt. Du kan også invitere folk over på en malekveld eller strikkekveld. Uansett om du er sammen med noen eller alene kan det være deilig å bare sette seg ned med noe rolig og la kreativiteten ta over.


Onani

Ta deg en runk eller nyt din egen kropp. Å onanere er ikke farlig og kan faktisk hjelpe med å dempe stress og være med på å bli bedre kjent med egen kropp. Det er helt normalt å onanere og du er ikke den eneste som gjør det.


Håper du få en fin mai selv om det kan være mye som skjer. Husk at jentevakta alltid er der for deg <3

17 visninger

Siste innlegg

Se alle

Du har sikkert hørt noen si: “sex kan gjøre vondt første gang”. Men hvor lenge skal det gjøre vondt? En gang? De første fem gangene? Hver gang? Og hvor vondt skal det være? Skal det være litt vondt el