Søk
  • Jentevakta

I den tida vi er inne i nå, og tiden som har vært, har det skjedd mange ting som ikke har vært positive for økonomien til folk flest. Jeg har i dette blogginnlegget litt lyst til å dele noen tanker rundt hvordan du som ungdom eller ung voksen kan blir påvirket av dårlig økonomi, og noen tips til hvordan du kan forsøke å gjøre det beste ut av litt trang økonomi.

De aller fleste av dere som kontakter jentevakta er ungdommer eller unge voksne. Det er typisk at dere er mennesker som er skoleelever eller studenter, som enten er avhengige av penger fra foreldrene deres, fra stipend eller en deltidsjobb. Det er noen år av livet hvor mange av oss eller kan kjenne ekstra på det å ha lite penger. Det å ha lite penger kan være vanskelig, særlig om de andre rundt deg har flere penger enn deg.

Det å ha lite penger kan være ensomt, og kan ofte kjennes skamfullt. Uansett hva som er grunnen til hvorfor man har lite penger kan det være trist og vanskelig å måtte si nei til ting vennene dine skal gjøre, ikke kunne kjøpe noe du trenger, eller til og med slite med å betale regningene dine. Det kan føles urettferdig at du ser vennene dine få mye mer penger av sine foreldre eller sin familie enn det du gjør, og det kan gå ut over hvordan vi har det i hverdagen.

Nå er desember snart her, og forskjellene i økonomi blir tydelige. Det kan merkes på hvor stor mulighet du har til å kjøpe julemat, julepynt, julegaver, dra på julearrangementer og mer. I tillegg kan du med dårlig økonomi kanskje kjenne på at du gruer deg litt til jul. Kanskje kjenner du at du gruer deg fordi du ser familien slite med økonomien i denne tiden, eller fordi du selv gjør det. Det er tanker om alt de andre med god råd kan gjøre og kjøpe seg, og alt det de andre har som ikke du har. Kanskje skal bestevenninnen din på skiferie, mens det vet du at du og din familie aldri kan ha råd til.

Å ha dårlig råd er vanskelig. Med høye strømpriser, økte matvarepriser og høye drivstoffpriser kan det være enda vanskeligere enn før. Da går fort pengene til det aller mest nødvendige. Her er noen forslag som kan gjøre tiden med dårlig råd litt lettere, eller gjøre at du får mer ut av pengene dine både i jula og resten av året.


  1. Handle brukt. Vi må handle nye ting av og til. Det kan være en ny jakke til vinteren, nye sko, eller møbler til rommet ditt. Vi kan dessverre ikke unngå å kjøpe nye ting, selv om det hadde vært aller lurest for økonomien vår. Det vi derimot kan gjøre er å handle mye billigere ved å handle brukt. Bruk apper som Tise eller Finn for å finne gode kupp, og handle til en brøkdel av den nye prisen. Både på Tise og Finn kan man lagre søk, slik at du får varsel dersom det dukker opp noe som passer det du leter etter.

  2. Avtale å ikke gi julegaver. Hvor mange gaver trenger man egentlig? Jeg har sluttet å gi gaver til mine venninner, og vi finner isteden på noe hyggelig sammen. Det kan for eksempel være en spillekveld i romjulstiden hvor alle tar med seg en rett hver. La oss si du har 6 venninner hvor du handler gaver for 100kr hver, så sparer du hele 600kr ved å bli enige med dem om å ikke gi gaver. Ofte får vi ting vi ikke trenger i gave, eller ting vi ikke har ønsket oss. Da er gaven nesten meningsløs, og du kunne heller spart pengene ved å handle gaver til dem. I tillegg tar du bort noe av det stresset vi ofte har i romjulstiden fordi det er mange ting som skal gjøres og fikses.

  3. Ønske deg forbruksvarer. Noen julegaver får du kanskje uansett. Da kan det være lurt å ønske seg ting som du da slipper å kjøpe senere. Vet du at du trenger nye sko til sommeren så kan du ønske deg dem. Er du student kan du kanskje ønske deg en forundringspakke med ting fra matbutikken? Da sparer du deg for mange innkjøp i fremtiden. Eller er det kanskje en fuktighetskrem du snart blir tom for? Ønsk deg det.

  4. Lage julegavelister fra Tise, Finn eller kjøp og salg på Facebook. Ved å ønske seg brukte julegaver fra de du vet du får gaver fra han du kanskje få flere ting eller bedre ting enn gavene hadde vært om de skulle handlet alt nytt. Da kan man kanskje få to ting fra den samme personene som kun ville gitt deg en ting dersom de handlet nytt, fordi de har et budsjett å kjøpe gaver på. I tillegg sparer du miljøet. Da kan du ta screenshot eller lagre annonsene du ønsker deg og sende til familie og venner som du vet du får gaver fra.

  5. Finne glede i ting som ikke koster penger. Alt handler heller ikke om penger. Det er så kjipt å se at andre har flere ting enn deg og gjøre flere ting enn deg, men mange fine ting i livet koster lite eller ingenting. Det kan for eksempel være å finne gleder i aktiviteter som jogging eller gåtur. Eller det kan være å møte vennene for en kaffe hjemme hos dem heller enn å dra på kafe. Kanskje kan dere gå i bruktbutikker istedenfor vanlige butikker dersom dere er glade i shopping. Eller dere kan lage kinokveld hjemme hos dere selv. Ofte er det også mange gratis arrangementer man kan være med på, ved å gå inn på facebook og arrangementer «lokalt» kan man finne ting som skjer i byen man bor i. Ved å se på tips på youtube under søkeordet DIY (do it yourself) kan man også finne mange tips til ting man kan lage selv, eller gjøre med lite eller ingen penger. Vær kreativ!

  6. Dumpsterdive. En av de tingene som koster mye penger er mat. Særlig om du er student eller bor på hybel og er ansvarlig for å handle mat selv. Men også om du bor hjemme kan du merke at mange av pengene går til mat. Dumpsterdive betyr å «dukke i søppelkassene». Med det menes det å finne helt brukbar mat som butikkene har kastet på grunn av datostempling. Det er så mye god mat som kastes, som kunne vært spist. Mange butikker har åpne søppelkasser, og da kan man dra dit etter stengetid å se hva man finner. Google dumpsterdive eller sjekk instagram for å se hvor mye fin mat som har blitt funnet i søpla. Kanskje finner du noen middager, helt gratis! Her må vi også legge ved at det er viktig å ha respekt for butikkene som kaster maten og dra dit etter de har stengt. I tillegg er det viktig å rydde opp etter seg slik at man ikke lager arbeid for butikkene.

  7. Sett deg et sparemål Er du en av de som egentlig ikke har så dårlig råd, men synes det er vanskelig å ikke bruke pengene dine kan dette være lurt for deg. Tenk nøye gjennom noe du virkelig har lyst til å gjøre eller å bruke penger på, og begynn å spare til dette. Det kan være noe du har ønsket deg eller noe du har lyst til å gjøre eller et sted du vil reise. Sett opp gode argumenter for hvorfor du vil spare penger til dette, og tenk nøye gjennom hvor du må spare penger. Skriv ut bilder og heng det opp slik at du blir minnet på hva det er du sparer til. Hvis du klarer å begynne å spare litt penger slik at det blir en vane vil du sette stor pris på det hele livet ditt. Det er alltid lurt å ha litt sparepenger hvis det plutselig skulle skje noe.

  8. Redesign. Ikke alt er ubrukelig fordi du ikke bruker det lengre, eller ikke liker det lengre. Møbler for eksempel kan bli helt nye ved et lite malingsstrøk. Da kan man spare mye penger på å male en kommode i en ny farge, heller enn å kjøpe en ny. Dette gjelder også klær. Lær deg grunnleggende sying og å bruke familiens symaskin, og de buksene du ikke bruker lengre kan få nytt liv. Sko kan males og vaskes slik at de ser helt nye ut. For eksempel kan hvite sko skrubbes med helt vanlig tannkrem, og de blir skinnende hvite igjen. Bruk helt vanlig tannkrem og en gammel tannkost, og du skal se skoene blir veldig hvite igjen. Kanskje varer de en sesong til.

  9. Arranger byttekveld. Bare fordi du er lei av klærne og tingene dine kan det være andre som gjerne vil ha dem. Hør med vennene dine om dere skal ha byttekveld, hvor alle tar med plagg eller ting de ikke vil ha lengre og bytter med hverandres ting. Det er også mulig å ha et lite loppemarked for vennene dine. Hvis de ikke har noe å bytte mot kan de kjøpe noe for en billig penge. Du får litt penger og de får nye og billige plagg. Bærekraftig og en artig aktivitet man kan gjøre sammen.


Det er selvfølgelig ikke alle tipsene som vil være relevant for deg. Likevel kan kanskje noen av dem være aktuelle for deg, og gjøre at du sparer noen penger. Du trenger heller ikke ha dårlig økonomi for å bruke tipsene, de er også veldig aktuelle for seg som for eksempel bare vil spare litt penger eller være mer miljøbevisst. Lykke til, og husk at dårlig råd ikke er noe å skamme seg over. Det er bare lurt å gjøre noen aktive valg slik at det blir litt lettere å leve med 😊

3 visninger

I år er det hele 30 år siden verdens dagen for psykisk helse først ble opprettet! Denne dagen er en internasjonal FN-dag som ble opprettet med hensikt om å sette mer fokus på psykisk helse. Dagen markeres over hele verden, og vil selvfølgelig også markeres av oss i Jentevakta. Lørdag 8.oktober vil vi stå på stand i Nordre gate i Trondheim fra 10-16. Kom innom for å si hei, ha en prat om psykisk helse, få merch fra verdensdagen eller gratis kondomer!


Årets tema er «løft blikket», og handler om å se hverandre. Det er naturlig å rette fokus mot møter mellom mennesker etter to år med pandemi og isolasjon. Flere undersøkelser viser at pandemien har ført til mer ensomhet i befolkningen. I en undersøkelse av Røde Kors oppgir ¼ ungdommer at de ikke har noen å snakke med når livet blir vanskelig (Hølaas, 2021). Samtidig er vi inne i en tid hvor vi er omringet av krig og usikkerhet. Frykt og uro er ofte årsak til at det oppstår splittelse. Folk trekker seg bort fra fellesskapet, blir mer egoistiske, samtidig som diskriminering og konflikter kan oppstå. Til tross for dette, er det spesielt i slike tider at samhold er viktig. Alle har vi et grunnleggende behov for å høre til og være en del av et fellesskap. Årets markering vil dermed rette et ekstra fokus på tiltak som legger til rette for inkluderende og tilgjengelige møteplasser, hvor mennesker på tvers av kultur, alder, ulike meninger, erfaringer osv. kan møtes. Dette er nyttig fordi kunnskap fører til forståelse. Et rausere samfunn der alle er og føler seg velkommen er viktig i dagens verdenssituasjon. Vi må derfor forebygge ensomhet ved å løfte blikket og være inkluderende.


Videre vil jeg presisere at det er forskjell på å være alene og ensomhet. Å være alene kan ofte være årsak til at en føler på ensomhet, men det er ikke alltid slik. Noen ganger kan en føle seg ensom til tross for at en sitter i et rom med mange mennesker. En kan også føle på ensomhet selv om en har mange venner og familie rundt seg. Ensomhet er en følelse de fleste vil kjenne på i løpet av livet. Det er en vondt følelse, som kan være vanskelig å fortelle om til andre. Hvis du føler på ensomhet, finnes det heldigvis flere tiltak du kan ta i bruk for å få det litt bedre. Her har jeg skrevet noen tips til hvordan en kan komme seg ut av ensomhet;


Snakk med noen du føler deg trygg på

Det kan være vanskelig å fortelle andre at en føler seg ensom, men sannheten er at det også kan være godt. Ofte kan en faktisk oppleve at en ikke er alene, men at andre føler på det samme. Samtidig kan følelsene bli mindre skumle. Dette handler om at tanker ofte blir større og skumlere inni eget hodet enn når en får sagt de høyt. Hvis du ikke har noen du føler deg trygg på, finnes det også mange hjelpeorganisasjoner du kan ta kontakt med. Jentevakta er åpen mandag-torsdag fra 19-22 hver uke. Her er du selvfølgelig alltid velkommen til en prat enten det er for å lufte tankene om ensomhet eller om du ønsker å ha en venn å øve på smalltalk med ;)


Ta initiativ selv, møt opp

Jeg vet det kan være skummelt å ta initiativ selv. Vi er ofte redd for avvisning, og sitter derfor heller og venter på at andre skal ta kontakt. Sannheten er dessverre at en av og til er nødt til å ta saken i egne hender. Et tips kan være å gjøre noe en liker som for eksempel delta på fritidsaktiviteter. Dette fører til at en selv føler på positive følelser som vises utad, samtidig som en vil møte andre med samme interesser. Til tross for at det ofte krever eget initiativ, må en ikke selv starte en samtale. Det viktigste er å oppsøke steder med andre mennesker, og vise åpenhet slik at det er lett for andre å ta kontakt med deg. Et godt tips til dette er dermed å legge bort mobilen, se opp og være til stede.


Har du noe fint å si om andre, si det!

Dette gjelder også om det er til en fremmed. Jeg tror ikke jeg snakker for meg selv hvis jeg sier at det alltid er hyggelig å få komplimenter fra ande, og kanskje spesielt fra fremmede. Hvis en deler positiv energi rundt seg, vil en også få positiv energi tilbake.


Ikke ha for høye krav

Vær tålmodig og ikke forvent at du skal finne tonen med noen etter første møte. For å få gode venner, er man ofte nødt til å bruke tid sammen og være åpen for hverandre. Det kan dermed være lurt å unngå for høye krav, men heller være nysgjerrig og ta seg tid til å bli ordentlig kjent med andre.


Det er selvfølgelig ikke lett, men små skritt i riktig retning kan føre deg langt i lengden. Og derfor mener jeg også at tema for årets Verdensdag for psykisk helse er viktig å rette fokus mot. Er du en av de som ikke føler på ensomhet, har du også en viktig jobb. Møt opp, løft blikket og gi et smil – kanskje du kan være redningen til en som føler seg ensom.

Til slutt tenkte jeg å ta med 5 gode grunner til å være med å markere denne dagen. Disse punktene er hentet fra Verdensdagen for Psykisk helse sin egen hjemmeside. Her kan du også lese mer om denne dagen, både årets tema og Verdensdagen for psykisk helse generelt. https://www.verdensdagen.no/

· Det blir lettere å dele tanker med andre, og gi og få støtte

· Mindre stigma og skam rundt psykiske utfordringer

· Du er med på å skape et mer inkluderende miljø for de rundt deg

· Et rausere samfunn er viktig for den psykiske folkehelsen

· Du styrker din egen psykiske helse


Kilder

https://www.verdensdagen.no/

https://www.helsenorge.no/psykisk-helse/isolasjon-og-ensomhet/

Bilde er hentet fra hjemmesiden til Verdensdagen for psykisk helse







6 visninger
  • Jentevakta


Det er stor diskusjon om skjønnhetsklinikker og kvinnehelse for tiden, noe som gjør at vi ønsker å sette lys på kroppspositivisme (som angår oss alle, uansett kjønn)!


I vår hverdag blir vi omringet av det mange ser på som skjønnhetsidealer, retusjerte reklameplakater, og idéer om hvordan kroppen og utseende burde være. Fokuset på kroppens funksjon og hva vi faktisk får til blir satt litt i skyggen av for eksempel utseende, fordi det er mer synlig. I tillegg kan presset om å føle at man skal se ut på en viss måte føre til stress og nedsatt psykisk helse. Vi kan rett og slett ende opp med et dårlig selvbilde...


Når startet det og hva handler det om?


Emneknaggen #kroppspositivisme var en bevegelse som forskere mente startet på Instagram rundt 2012, men som har vokst seg enda større inn mot 2021 og 2022. Den engelske emneknaggen #bodypositivity har over ti millioner innlegg på Instagram i dag, og enda flere hvis man inkluderer andre varianter som #bodypositivitymovement. Bevegelsen startet som en motstand til skjønnhetsidealer som ble ansett som uoppnåelige eller usunn. Aller mest har bevegelsen banet vei for å skape aksept for sin egen kropp, uansett størrelse, funksjon, farge eller kjønn.


Bevegelsen fikk litt motstand fra flere områder, hvor mange mente at det kunne ta vekk fokuset på normalt kosthold og rettferdiggjøre en uheldig livsstil. Enkelte kritikere mente også at bevegelsen førte til et press på å vise mest mulig hud i bilder på Instagram. Som svar til dette har forkjempere for kroppspositivisme uttalt seg om at det ikke handler om lettkledde bilder eller en uheldig livsstil.

Kroppspositivisme handler om å akseptere seg selv og sin kropp, uavhengig av hvordan den ser ut. Det handler om å trives i den kroppen man har!



Så, hvordan kan vi akseptere kroppen vår?


Det finnes flere måter å skape aksept for egen kropp. Vi vil også understreke at det for noen kan ta lang tid å skape denne aksepten. Men, vi kan trene på å få et bedre selvbilde og vi kan trene på å trives bedre med oss selv. Her kommer noen tips:


  1. Snakk positivt til deg selv! Vennlig selvsnakk er noe vi ofte glemmer i en hektisk hverdag. Vi kan være raske til å kritisere oss selv når vi gjør feil, eller glemme å rose oss selv når vi gjør noe bra. Det kan være fint å øve på å snakke til seg selv vennlig. For eksempel kan man tenke på hva man ville sagt til en venn i samme situasjon, og øve på å prate til seg selv på samme måte. På denne måten kan man trene hjernen til å tenke mer positivt, og være mer snill mot seg selv.

  2. Ta sjanser! Noen ganger kan vi unngå å gjøre ting fordi vi er redd for å feile. Vi kan også bli veldig nervøs før vi tar en sjanse i noe vi er usikre på om vi vil mestre. Til gjengjeld stiger selvtilliten vår mange hakk oppover når vi mestrer nervøsiteten. På denne måten kan det ofte lønne seg å ta sjanser, selv om vi ikke alltid kommer seirende ut i andre enden – du kan uansett klappe deg selv på skuldra for at du turte. Stoler du mer på deg selv, trives du også bedre med deg selv!

  3. Fokuser på hva du får til! Vi kan ha lett for å ikke føle oss så vel i egen kropp når vi tenker at vi må få til det samme som «alle andre». Hvis vi legger merke til alle daglige gjøremål og aktiviteter som vi mestrer, kan det gi oss flere grunner til å rose oss selv. For eksempel kan små gåturer være en fin måte å sette pris på hvordan vi kan bevege oss utendørs, takket være kroppen!

  4. Ikke sammenligne deg med andre! Vi er alle ulike og kommer fra ulik bakgrunn. Vår høyde, vekt, fasong, farge og kjønn er en del av vår biologiske identitet. Det er ikke meningen at vi skal se lik ut som andre mennesker rundt oss. Våre kropper er forskjellige, og vi kan være stolte av det. Et stort mangfold av kropper gjør at vi lever i en variert hverdag, hvor alle har sin plass. Vær stolt over deg og din kropp, uansett hvordan den ser ut!


Håper du kan snakke vennlig til deg selv og akseptere din egen kropp, det er sunt for helsa både mentalt og fysisk <3 Vær stolt over deg selv!



Bilde hentet fra https://www.womensrunning.co.uk/motivation/how-to-boost-your-body-positivity/

10 visninger